Φτάνει πιά!

Όλες αυτές τις μέρες διάβασα εξαιρετικά κείμενα (όχι πολλά είναι η αλήθεια) για τη δολοφονία του νεαρού Γρηγορόπουλου αλλά και την νεολαιίστικη έκρηξη που ακολούθησε. Το παρακάτω κείμενο του Θανάση Τζιούμπα το βρήκα χαρακτηριστικό μιας σκέψης που τείνει πια να εκλείψει. Μιας σκέψης που επιθυμεί να παραμείνει αναλυτική και ριζοσπαστική χωρίς να παρασύρεται, όμως, από τις ευκολίες του «ρεύματος» ή να «αναπαύει» το βλέμμα της πάνω στα πυκνά πέπλα του θεάματος και ως εκ τούτου το παραθέτω:

Φτάνει πια!

Ο δεκαεξάχρονος θάφτηκε όχι μόνο στο χώμα αλλά και στα αποκαΐδια, τα θρύψαλα της Ερμού και της Τσιμισκή, τους κάλυκες σφαιρών και δακρυγόνων. Θάφτηκε κάτω από χιλιάδες αδειανές λέξεις πολιτικολογούντων που σπεύδουν να εξαργυρώσουν στο καταθετήριο των δημοσκοπήσεων το αίμα του θύματος, το πένθος, την οργή των μαθητών, τα κοινωνικά αδιέξοδα που συσσώρευσε η ψεύτικη ευδαιμονία του μεταπολιτευτικού θαύματος της νεώτερης Ελλάδας. Ποια λύση προτείνουν; Τις εκλογές φυσικά, καθώς το μόνο πολιτικό πρόβλημα που οι παραμορφωτικοί τους φακοί επαφής τους αφήνουν να διακρίνουν είναι το προσφιλές ζήτημα της πολιτικής διαχείρισης και των διαχειριστών της. Λες και στην χώρα αυτή περισσεύουν τα οράματα και οι προτάσεις στα κρίσιμα ζητήματα και λείπει μόνο ο αποτελεσματικός μαέστρος που θα συντονίσει τους κορυφαίους σολίστ που διαθέτει η κοινωνία μας.

Χρόνια τώρα τα υλικά της ανάφλεξης συσσωρεύονται στους δρόμους των τεράτων στα οποία έχουν μεταμορφωθεί οι πόλεις μας, για να εκραγούν γεμίζοντας τις νύχτες με θρύψαλα και καπνούς από τις φωτιές και τα χημικά που ρίχνονται αφειδώς κατά δικαίων και αδίκων.

Η αστυνομία, όσοι η πολιτεία τους έδωσε μια στολή, ένα σήμα κι ένα όπλο, εξόχως αναποτελεσματικοί όταν αντιμετωπίζουν το ένοπλο κοινό έγκλημα μεταβάλλονται ξαφνικά σε πρωταθλητές σκοποβολής όταν σηκώνουν τα όπλα σε πιτσιρικάδες, μετανάστες, συζύγους. Είναι η αστυνομία που «μεμονωμένα» τράβηξε τον θανάσιμο τσαμπουκά, που παρακολουθεί σε στάση ημιανάπαυσης τους δρόμους να φλέγονται, που χτυπάει τις ειρηνικές πορείες των μαθητών και καταλύει το πένθος μιας κηδείας, πυκνώνοντας ακατανόητα τις τάξεις της οργής πραγματικής ή αναπαραστατικής.

Το «άβατο» της πλατείας χρόνια τώρα αναπαράγεται πολιτικά, σε μια χώρα όπου έχει αναγορευτεί το μέσο σε σκοπό επειδή πλειοδοτεί στο μέσο της βίας, αγγίζοντας τα αντανακλαστικά τόσο της οργής που φουντώνει σε μεγάλα κομμάτια της ελληνικής κοινωνίας, όσο και στο μεταπολιτευτικό αριστερό φαντασιακό. Αναπαράγεται ακόμη κοινωνικά, μέσα από στάσεις του τύπου «όσα υπόσχεται η εργασία πραγματοποιεί η λεηλασία», συνδεόμενοι σιγά-σιγά με τον χώρο της ποινικής παραβατικότητας. Ο Σπάρτακος κρατά τελικά την άρπα του Νέρωνα.

Οι πολιτικοί όλου του πολιτικού φάσματος έπαιξαν και παίζουν κατά καιρούς με το «φαινόμενο του περιθωρίου», ιδιαίτερα χρήσιμο όταν επιχειρείται η απομόνωση κοινωνικών κινητοποιήσεων όπως κατ’ επανάληψη συνέβη στις νεανικές κινητοποιήσεις. Ο αναρχικός χώρος, είτε με την τερατόμορφη αναπαράσταση στην οποία μας έχει συνηθίσει η οπτική γωνία των Αγίων Πάντων Νοικοκυραίων είτε με το φωτοστέφανο των παιδιών του Γκεβάρα, που συγκρούονται με την μισητή εξουσία με έναν τρόπο που στοιχειώνει τα όνειρα του κυριλέ αριστερού ή αριστεριστή, ήταν ιδιαίτερα αποδοτικά. Εξαργυρώθηκαν τελικά σε ψήφους είτε αυτών που θα θωρακίσουν την χώρα από την αναρχία είτε αυτών που ανέλαβαν εργολαβικά να μιλήσουν στο όνομα αυτών που δεν έχουν φωνή. Και οι μεν και οι δε χρειαζόταν έναν αντεξουσιαστικό χώρο άφωνο και άνου, έναν χώρο ικανό μόνο να ανάβει τις φωτιές που θα σβήσουν οι πυροσβέστες την καταστολής ή της ερμηνείας καθιστώντας εαυτόν αναντικατάστατο. Τα κατάφεραν τόσο καλά, που τώρα κινδυνεύουν από overdose. Η απουσία οποιουδήποτε κόστους και η ατιμωρησία που διασφάλιζε το πολιτικό πλαίσιο αντανακλάται στην θανάσιμη έκπληξη μπροστά στο γεγονός ενός πολλάκις προαναγγελθέντος θανάτου και μιας αντίδρασης που δεν είναι πια Παυλοφική, μιας μη προαναγγελθείσας έκτασης και έντασης επεισοδίων που αντικατέστησαν τις φλόγες του ξενοδοχείου Τάζ Μαχάλ στις οθόνες της ημεδαπής και της αλλοδαπής, δίνοντας στις λογικές του θεάματος τα καύσιμα για να φουντώσουν.

Αυτό που κάνει την κατάσταση πρωτόγνωρη είναι ότι αποτελεί ακριβώς έκφραση και έκφανση της κρίσης της κοινωνίας μας, μιας κρίσης που το μέγεθος της δεν είχε μάλλον αντιληφθεί κανείς μας.

Της κρίσης αξιών πρωτίστως: Οι λεηλασίες και οι καταστροφές νομιμοποιούνται ακριβώς γιατί η κλεψιά και η λεηλασία έχουν στοιχειώσει τους καιρούς που ζούμε, με τα σκάνδαλα και τους κομματικούς συμψηφισμούς, το πλιάτσικο της κοινωνικής ασφάλισης, την έκπτωση των θεσμών συμπεριλαμβανόμενου και του αρχετυπικού τέτοιου της εκκλησίας.

Την κρίση των οραμάτων: η επαγγελία της αέναης ευημερίας μέσω της πιστωτικής κάρτας και του κομπραδόρικου χαρακτήρα μιας κοινωνίας που τρεφόταν συνεχώς με πόρους που η ίδια δεν παρήγε σκοτείνιασε από τις συνεφιές της επερχόμενης κρίσης. Η κατάρρευση μια εκπαίδευσης που επαγγέλθηκε τον χρησιμοθηρικό πρόταγμα για να εκπέσει σε γενικευμένη αχρησία. Η εκποίηση των ιδανικών μιας καλύτερης κοινωνίας για όλους, που εξαργυρώθηκαν σε αξιώματα και αμοιβές των αριστερών που βρήκαν τον δικό τους ατομικό τρόπο να εκπορθήσουν τα χειμερινά ανάκτορα του πλούτου.

Την κρίση των μεταναστών, που αφού αποτέλεσαν την φτηνό κρέας στην μηχανή παραγωγής αγαθών και κάθε είδους υπηρεσιών και έντυσαν ένα μεγάλο μέρος της ημεδαπής κοινωνίας με συμπεριφορές δουλοκτήτη υποβιβάζοντας ταυτόχρονα ένα άλλο στο επίπεδο του μετανάστη, βλέπουν σήμερα στον καθρέφτη τον αυτό τους σαν το πρώτο θύμα της επερχόμενης κρίσης. Για χρόνια τόσο η ρατσιστική όσο και η «αντιρατσιστική» νοοτροπία έκαναν ότι μπορούσαν για να εμποδίσουν την οργανική και ισότιμη ένταξη τους στην κοινωνία υποδοχής, είτε με την λογική «Αλβανέ δεν θα γίνεις Έλληνας ποτέ» είτε με τα πολυπολιτισμικά ιδεολογήματα. Έτσι φτάνουμε στην κατάσταση όπου η μόνη δυνατότητα φυσικής επιβίωσης για πολλούς από τους μετανάστες να είναι η ιδιότυπη κοινωνική ένταξη τους στον ελληνικό υπόκοσμο. Αύριο οι μετανάστες θα ανακαλύψουν ότι δεν έχουν ανάγκη τους Έλληνες αναρχικούς για να λεηλατήσουν αυτό που τους θαμπώνει, κι εκεί το ζήτημα θα πάρει άλλες διαστάσεις.

Αυτό που αρχίζει να αχνοφαίνεται, και αποτελεί το πιο ανησυχητικό ίσως σημείο είναι η αντίδραση σε μια δράση που φαίνεται ότι δεν μπορεί πια να ελεγχθεί θεσμικά ή να διαμεσολαβηθεί πολιτικά. Είναι οι αγανακτισμένοι πολίτες που ελλείψει της πολιτείας θα πάρουν τον νόμο στα χέρια τους, ολοκληρώνοντας την κατάλυση κάθε έννοιας οργανωμένης κοινωνίας και πολλαπλασιάζοντας το επίπεδο της κοινωνικής βίας, ανοίγοντας ταυτόχρονα τον δρόμο σε άλλου είδους πολιτικές φιλοσοφίες. Και τότε θα δούμε την επιχειρηματολογία περί κοινωνικού να αντιστρέφεται και οι συνήγοροι της αυτοδικίας να εναλλάσσονται στους ρόλους τους.

Σήμερα όλοι οι αντιπολιτευτικοί πολιτικοί χώροι παίζουν με την φωτιά προσπαθώντας να ενσωματώσουν την πραγματική οργή της κοινωνίας με τρόπους και ρητορικές που δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικοί σε τίποτε άλλο από το να συντηρούν και να διευρύνουν την ένταση και να ορθώνουν όλο και πιο απροσπέλαστα οδοφράγματα ανάμεσα στην δίκαιη αλλά τυφλή και μηδενιστική αντίδραση και τον Λόγο, την λογική, την οργανωμένη δράση που θέλει να αλλάξει τον κόσμο κι όχι απλά να τον πυρπολήσει.

Στην διπολική διαταραχή που μας καλούν, αυτή της επιλογής ανάμεσα στον κουμπουροφόρο της τάξης και τον κουκουλοφόρο της αταξίας, δεν μπορεί παρά να δούμε να συνθλίβονται και όσα ίχνη αυτοπροσδιορισμού μας έχουν απομείνει. Φτάνει πια. Δεν είναι παρά η δική τους τάξη, δεν είναι παρά η δική τους αταξία. Αρκετά μας τύφλωσαν οι φωτιές και οι χειροβομβίδες κρότου λάμψης. Η περίσκεψη χρειάζεται άλλου είδους φώτα.

Θ. Τζιούμπας

Advertisements

Ετικέτες: , ,

9 Σχόλια to “Φτάνει πιά!”

  1. εξαποδω Says:

    http://www.ardin.gr/blog/?p=332

  2. Χρήστος Says:

    «Δολοφονήθηκε» ή «σκοτώθηκε»;

    Αγαπητέ Θ.,

    ενδιαφέρον πράγματι το κείμενο, αλλά χωρίς να θέλω να εισέλθω σε λεπτομέρειες θα διαφωνήσω με το «πρωταθλητές στη σκοποβολή», όπως και με τον χαρακτηρισμό σου, στην χθεσινή εκδήλωση (δεν πρόλαβα να στο πω δια ζώσης), του αστυνομικού (όταν μας κάλεσες να τηρήσουμε ενός λεπτού σιγή για τον αδικοχαμένο Αλέξανδρο), ως «δολοφόνου».
    Μήπως με αυτόν τον τρόπο δεν διαφέρουμε σε τίποτα με τους δημοσιογράφους της τηλεόρασης που πρέπει να δικάσουν και να καταδικάσουν με συνοπτικές διαδικασίες οποιονδήποτε! Κι αν όλοι μας έχουμε καταλήξει για τις ακριβείς συνθήκες του γεγονότος, τότε γιατί να υπάρχουν τα δικαστήρια; Ας το κάνουμε εμείς και μάλιστα να εκτελούμε και την ποινή που αποφασίζουμε. Η άποψή μου είναι πως δεν πρέπει να βιαζόμαστε. Δεν χρειάζεται να «δολοφονήσουμε» και το θύτη.
    Γιατί τί θα πούμε στην περίπτωση που αποδειχθεί πως ήταν ατύχημα; Πως εξοστρακίστηκε η σφαίρα (τι υλικό θα δει το μικροσκόπιο –αν δει- πάνω στη σφαίρα;); Μα θα μου πεις τόσοι αυτόπτες μάρτυρες υπάρχουν. Και θα απαντήσω. Μα εμείς θα αξιολογήσουμε αυτές τις μαρτυρίες; Κι αν κάποιος πυροβολεί με κάποιες μοίρες δεξιά ή απάνω ώστε να μην πετύχει τον στόχο του, είναι σε θέση οι μάρτυρες να το αντιληφθούν; Αυτό που προσπαθώ, δεν είναι να υπερασπιστώ τον αστυνομικό που κατά την γνώμη μου ούτε το όπλο δεν έπρεπε να βγάλει από την θήκη, αλλά ότι δεν θα μας βγάλει σε σωστό σημείο η τακτική να καταδικάζουμε τον οποιονδήποτε με τόση ευκολία.

  3. εξαποδω Says:

    @ Χρήστο

    Όταν ένας ένστολος, ο οποίος υποτίθεται ότι προστατεύει τις ζωές των πολιτών, για εντελώς ασήμαντη αφορμή, χωρίς καν να κινδυνεύει η ασφάλειά του, γυρίζει πίσω ενώ έχει φύγει από το σημείο της παρεξήγησης, και πυροβολεί ξεκάθαρα στο ψαχνό, δεν με ενδιαφέρει αν η σφαίρα πήγε έτσι ή αλλιώς (αν και οι σφαίρες δεν είναι μπάλες γαλλικού μπιλιάρδου) ή πόσες μοίρες αριστερά ή δεξιά σημάδευε! Ο άνθρωπος αυτός είναι πορώμένος εγκληματίας και φονιάς! Όσο για τη διακιοσύνη, ας επιτελέσει το έργο της, αρκεί να μην το επιτελέσει όπως τότε που έπαιρνε γραμμή και λεφτά από τον …Γιοσάκη. Να σου θυμίσω, επίσης, ότι ο Μελίστας δεν έκατσε ούτε μια μέρα φυλακή και ο Καλαμπόκας κυκλοφορεί εδώ και πολλά χρόνια ελεύθερος…

  4. Χρήστος Says:

    Όπως φαίνεται Θ. έχεις ξεκάθαρη εικόνα για τις συνθήκες του συμβάντος. Οπότε από αυτό απορρέει και η απόλυτη κριτική σου.

    Όσο για το αν ενήργησε ο αστυνομικός σωστά ήδη τοποθετήθηκα κι εγώ άσχετα από το αποτέλεσμα. Όταν όμως μιλούσα για τις «μοίρες» μιλούσα για τις προθέσεις, για τις οποίες όπως φαίνεται δεν έχεις καμία αμφιβολία. Και οι προθέσεις για εμένα είναι πολύ σημαντικές για την αξιολόγηση των πραγμάτων.

    Τέλος όπως καταλαβαίνεις κι εσύ, σε καμιά περίπτωση δεν δικαιώνεται η αυτοδικία ή η εξουθένωση ενός προσώπου, από την ύπαρξη επίορκων δικαστών. Θα πρέπει να αγωνιστούμε να διορθώσουμε μια κατάσταση και όχι να την υπονομεύουμε σε κάθε ευκαιρία. Διαφορετικά δεν είναι δυνατόν να βρούμε κάποια άκρη.

    Βεβαίως η προσέγγισή μου σε αυτό το ζήτημα έχει την αφετηρία του αλλού, αλλά αυτό ίσως να το διατυπώσω κάποια στιγμή στο μέλλον.

  5. regimientocinqo Says:

    Πάντως έχω μια ένσταση στη γενίκευση του τύπου όλοι οι πολιτικοί χώροι.
    Να τα λέμε κάποια στιγμή τα πράγματα με τ’όνομά τους…

  6. εξαποδω Says:

    @ regimientocinqo

    Έχεις δίκιο! Η στάση του ΚΚΕ, παρ’ όλο που θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί με καλύτερους επικοινωνιακούς όρους, ήταν πεντακάθαρη, θαρραλέα, είχε ορθή στόχευση, είπε κάποια πράγματα με τ’ όνομά τους ενώ έδειχνε να καταλαβαίνει τι ακριβώς διακυβεύεται. Γι’ αυτό κι έχει ξεσηκώσει την μήνιν των τηλεοπτικών και έντυπων «νταβατζήδων», γιατί χάλασε τη «σούπα» που σέρβιραν οι Λαμπράκης και Τεγόπουλος.
    Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι έχει γίνει σώνει και καλά κατανοητό τι ακριβώς συνέβη και ότι η νεολαιίστικη έκρηξη αυτή είναι ένα σημείο τομής του οποίου τις συνέπειες θα τις συνατήσουμε πολύ αργότερα. Το χειρότερο που θα μπορούσε να γίνει από πλευράς ΚΚΕ είναι να πει «πάει πέρασε» και να υποτιμήσει τα γεγονότα όταν κατακάτσει ο κουρνιαχτός. Αν δεν ερμηνευθούν σωστά, σύντομα θα τα βρει μπροστά του (όχι εκλογικά). Όπως όλοι μας εξάλλου…

  7. horhiton Says:

    Μακάρι το ΚΚΕ και κυρίως όλοι μας να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων.

  8. et the telespaceman Says:

    Αγαπητέ Εκσαποδώ

    To ΚΚ είναι σε άλλο κόσμο..
    Όταν η «Αυριανή» έχει πρωτοσέλιδο το ΚΚ ως «εγγυήτρια» δύναμη του συστήματος, κάτι δεν πάει καλά στο πάλαι ποτέ ιστορικό κόμμα.
    Αντί να συσπειρώνει τις λαϊκές δυνάμεις, τις κατακερματίζει.

    Τα φαντάσματα του Κοτζαμάνη ξαναβγήκαν.
    Ανθρωποειδή τρομοκρατούν – χτυπάνε μαθητές. Ακόμα και παιδιά στελεχών του KK. Αλλά αυτό, αναμασά την ίδια «καραμέλα». Καραμέλα που διαψεύεται απτα γεγονότα. Λέει οτι περίπου λέει ο Άνθιμος, ο Λιακόπουλος, η Αυριανή, και ο Καρατζαφέρης. Η σύμπόρευση του διαλεκτικου υλισμού με συνομοσιολογικά σενάρια μόνο ως κατάντια μπορεί να χαρακτηριστεί.
    Ενώ οι επιθέσεις στον Σύριζα μόνο ως προσπάθεια συσπείρωσης της -φυγόκεντρης -λόγω νέων μέσων επικοινωνίας-νεολαίας μπορεί να ερμηνευτούν.
    Η ΝΔ είναι κυβέρνηση. η «γραμμή» που χάραξαν ΣΕΒ-Σημίτης ακολουθείται.
    Αυτό η πολιτική χρειάζεται σε πρώτη φάση να χτυπηθεί.

    Ελπίζω να γίνεται κατανοητό ότι η παγκόσμια ιστορία έχει μπει σε άλλο κύκλο. Η παγκοσμιοποίηση «ομογενοποίησε» και τα προβλήματα των ανθρώπων. Τα γεγονότα στην Ελλάδα σπάσανε την θρυαλλιδα οργής και αγανάκτησης σε όλο τον κόσμο.
    Χιλιάδες κόσμου αισθάνθηκαν αλληλέγυοι με το πρόβλημα της αστυνομικής αυθαιρεσίας.
    Διαδήλωσαν – συμπαραστάθηκαν σε ΗΠΑ, Αγγλία, Ιταλία, Γαλλία, Αυστρία, Καναδά, Μεξικό, Ισπανία, Πολωνία, Νότια Κορέα(ακόμα και εκεί!).
    Και όχι μονάχα αυτό. Έβαλαν και αιτήματα. Στη Γαλλία είχαμε υποχώρηση του Σαρκοζύ στο θέμα της «εκπαιδευτικής» μεταρρύθμισης
    Ποιος θα το έλεγε ότι μέσα στην Νέα Υόρκη θα υπήρχε κατάληψη Πανεπιστημιακού χώρου!

    Μήπως (κατά την κυρία Παπαρήγα)πρέπει να ζητηθεί «πιστοποιητικό» κομμουνιστικής «ορθοδοξίας» για να διαδηλώσουν;

    Ευχαριστώ για την φιλοξενεία

  9. εξαποδω Says:

    @ et the telespaceman

    Πολλά πράγματα έβαλες μαζί αδελφέ! Όταν θα βρω λίγο χρόνο θα κάνω μια δημοσίευση ακριβώς γι αυτά που λες. Δεν νομίζω ότι τα πράγματα είναι τόσο απλά όσο φαίνονται…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: